Do jakiego paragrafu zakwalifikować wydatki poniesione przez jednostkę budżetową na wymianę dachu na jednym z budynków?
Szczególne zasady obowiązujące jednostki sektora finansów publicznych, w tym jednostki budżetowe, wynikające z ustawy o finansach publicznych, a także rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. nr 38, poz. 207 ze zm.), zobowiązują te jednostki do grupowania wydatków w podziale na: wydatki bieżące i majątkowe.
Zgodnie z powyższym rozporządzeniem, do klasyfikowania wydatków bieżących jednostek budżetowych służą paragrafy: 401 do 418, 420 do 430, 432 do 470, 472, 474 do 478, 481, 482, 488 do 490 i 493 do 498. Natomiast do klasyfikowania wydatków majątkowych (inwestycyjnych) w tych jednostkach służy generalnie paragraf 605 "Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych" i 606 "Wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych".
Zakupy inwestycyjne są klasyfikowane w paragrafie 606 (z odpowiednią czwartą cyfrą), jeśli wydatek wiąże się z zakupem środków trwałych, niezaliczonych do pierwszego wyposażenia, których wartość początkowa w dniu przyjęcia do używania jest wyższa od kwoty określonej w art. 16f updop, tj. od kwoty 3.500 zł, a odpisy amortyzacyjne od tych środków trwałych nie są dokonywane jednorazowo lub gdy od nich nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych w przypadkach określonych w tej ustawie.
Wydatki inwestycyjne klasyfikowane w paragrafie 605 (z odpowiednią czwartą cyfrą) dotyczą z kolei wydatków związanych z realizowanym procesem inwestycyjnym (budową, przebudową, rozbudową, nadbudową, odbudową, rekonstrukcją, adaptacją obiektów budowlanych) oraz z pierwszym wyposażeniem obiektów budowlanych.
Sposób przyporządkowania ponoszonych przez jednostkę wydatków do paragrafów związanych z działalnością bieżącą lub inwestycyjną zależeć będzie od charakteru wykonywanych prac. Nakłady na ulepszenie środka trwałego powinny być bowiem finansowane ze środków na wydatki majątkowe, a wszelkiego rodzaju nakłady na naprawę, konserwację czy remont - powinny być finansowane z wydatków bieżących. Z pytania nie wynika jednak, czy wymiana dachu ma charakter ulepszenia czy też remontu istniejącego środka trwałego (obiektu budowlanego).
Warto zatem przypomnieć, iż ulepszenie środka trwałego ma miejsce, gdy w wyniku przebudowy, rozbudowy, modernizacji lub rekonstrukcji wartość użytkowa tego środka trwałego przewyższa posiadaną przy przyjęciu do używania wartość użytkową, mierzoną okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych przy pomocy ulepszonego środka trwałego, kosztami eksploatacji lub innymi miarami (art. 31 ust. 1 ustawy o rachunkowości). To właśnie wzrost wartości użytkowej środka trwałego po zakończeniu ulepszenia odróżnia ulepszenie - powodujące wzrost wartości początkowej środka trwałego - od remontu, który na tę wartość nie ma wpływu. Remont polega bowiem na odtworzeniu pierwotnego stanu technicznego i użytkowego danego składnika majątkowego, niepowodujących zarazem zmian w jego użytkowaniu, przeznaczeniu i konstrukcji (nawet przy użyciu nowocześniejszych materiałów i technologii).
Jeśli wymiana dachu jest tylko remontem, to poniesione na ten cel wydatki powinny zostać zaklasyfikowane do wydatków bieżących i ujęte np. w paragrafie 427 "Zakup usług remontowych". Natomiast w sytuacji, gdy wydatki te zostaną uznane za ulepszenie środka trwałego (budynku), powinny zostać zaliczone do wydatków majątkowych i ujęte w paragrafie 605 "Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych". |
Należy przy tym zaznaczyć, iż rozstrzygnięcia o zakwalifikowaniu wydatków do odpowiednich podziałek klasyfikacji budżetowej powinny zapadać na etapie planowania środków, a nie już po ich wydatkowaniu.
|