Podatnik prowadzący działalność gospodarczą nabywając towary handlowe czy środki trwałe, ponosi koszty ich transportu do swojej siedziby. Zdarza się także, że ponosi on również wydatki dotyczące transportu sprzedawanego przez siebie towaru. Mimo że we wszystkich wymienionych przypadkach mamy do czynienia z wydatkami poniesionymi na transport, to ich ujęcie w podatkowej księdze przychodów i rozchodów nie jest takie samo.
Transport zakupionych towarów handlowych
Koszty zakupu towarów handlowych ujmuje się w kolumnie 10 księgi "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu". W kolumnie tej towary ewidencjonuje się w cenie zakupu. Obejmuje ona cenę, jaką nabywca płaci za zakupione składniki majątku, pomniejszoną o podatek od towarów i usług, podlegający odliczeniu zgodnie z odrębnymi przepisami, a przy imporcie powiększoną o należne cło, podatek akcyzowy oraz opłaty celne dodatkowe, obniżoną o rabaty, opusty, inne podobne obniżenia (§ 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz. U. nr 152, poz. 1475 ze zm.).
W zakresie ceny zakupu nie mieszczą się jednak koszty transportu nabytego towaru handlowego, co oznacza, że kosztów tych nie należy wykazywać w kolumnie 10 księgi. Do ewidencjonowania tego rodzaju kosztów służy kolumna 11 "Koszty uboczne zakupu". Jak bowiem wynika z objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, zawartych w załączniku nr 1 do rozporządzenia, kolumna 11 przeznaczona jest do wpisywania kosztów ubocznych związanych z zakupem, np. kosztów dotyczących transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze. Chodzi tu o koszty poniesione w związku z zakupem materiałów i towarów ujmowanych w kolumnie 10 księgi. Koszty transportu nabytych towarów handlowych do siedziby podatnika należy zatem ująć w kolumnie 11 księgi jako koszty uboczne zakupu.
Przewóz sprzedanego towaru
Jak już zostało wspomniane wcześniej, kolumna 11 księgi przeznaczona jest do wpisywania kosztów ubocznych związanych z zakupem materiałów oraz towarów handlowych. Tymczasem koszty transportu sprzedanego towaru do nabywcy tego towaru nie stanowią kosztów związanych z jego zakupem. Są to wydatki związane ze sprzedażą wskazanych składników majątku i dlatego nie mogą być wykazane w kolumnie 11. Powinny być ujęte w kolumnie 13 "pozostałe wydatki". Kolumna 13 przeznaczona jest bowiem do wpisywania pozostałych kosztów, poza wymienionymi w kolumnach 10-12 (oczywiście z wyjątkiem kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów).
Koszty transportu środka trwałego
Skoro w kolumnie 11 księgi wpisuje się koszty uboczne związane jedynie z zakupem towarów handlowych lub materiałów, to kosztów transportu dotyczących zakupu środka trwałego nie należy ujmować w tej kolumnie księgi.
Koszty transportu nabytego środka trwałego zwiększają wartość początkową tego środka. Jak bowiem wynika z art. 22g ust. 3 updof, cena nabycia środka trwałego obejmuje kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o VAT podlegający odliczeniu.
Tak więc koszty transportu środka trwałego stanowią element składowy jego wartości początkowej, od której dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Odpisy te ewidencjonuje się w księdze w kolumnie 13. Zatem koszty transportu środka trwałego są zaliczone do kosztów podatkowych poprzez odpisy amortyzacyjne.
|