Szkoła niepubliczna (prowadzona przez spółkę cywilną) prowadzi dwie podatkowe księgi - w pierwszej rozlicza dotacje i sfinansowane nimi wydatki, a w drugiej wpłaty uczniów i związane z tym koszty. Czy postępuje prawidłowo?
Nie. Prowadzenie dwóch podatkowych ksiąg nie jest prawidłowe.
Obowiązek prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów wynika z art. 24a ust. 1 updof. Według tego przepisu, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów albo księgi rachunkowe. Wybrany rodzaj ewidencji księgowej powinien być prowadzony zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy.
Skoro spółka cywilna wybrała prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, to powinna kierować się przepisami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. nr 152, poz. 1475 ze zm.). Jak wynika z § 2 ust. 1 tego rozporządzenia, m.in. spółki cywilne osób fizycznych, o których mowa w art. 24a ust. 1 i 2 updof, są obowiązane prowadzić tę księgę według wzoru ustalonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia, w sposób określony w rozdziale 2. Zauważmy, że w tym przepisie jest mowa o prowadzeniu "księgi", a nie "ksiąg".
Odstępstwo od tej zasady możliwe jest jedynie w przypadku przedsiębiorstw wielozakładowych, czyli takich, gdzie działalność prowadzona jest w oparciu o kilka zespołów składników materialnych i niematerialnych, jakimi są w szczególności sklepy, zakłady, punkty usługowe, przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych.
Przepisy rozporządzenia nie przewidują możliwości prowadzenia dwóch ksiąg, w tym jednej związanej z rozliczeniem dotacji i sfinansowanych nią wydatków. Na potrzeby dotacji można prowadzić odrębną ewidencję.
|