Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księga podatkowa  »   Towar otrzymany wcześniej niż faktura - ujęcie w podatkowej ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Towar otrzymany wcześniej niż faktura - ujęcie w podatkowej księdze przychodów i rozchodów

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 28 (819) z dnia 1.10.2013

Nasza firma prowadzi sklep z częściami zamiennymi do pojazdów samochodowych. Podatek dochodowy rozliczamy na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W ciągu miesiąca otrzymujemy zakupione części samochodowe wraz z wystawionym przez sprzedawcę dokumentem WZ, a dopiero na koniec miesiąca otrzymujemy zbiorczą fakturę. Jak w takiej sytuacji powinniśmy ujmować zakupione towary w księdze podatkowej?

Na wstępie zaznaczamy, że nie ma konieczności wystawiania faktury dla udokumentowania każdej odrębnej dostawy towaru. Możliwe jest bowiem wystawienie zbiorczej faktury, dokumentującej kilka dostaw dokonanych w trakcie miesiąca. Taką fakturę należy wystawić nie później niż ostatniego dnia miesiąca, w którym wydano towar (§ 9 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie m.in. wystawiania faktur; Dz. U. nr 68, poz. 360 ze zm.).

Nieco inaczej jest natomiast przy dokumentowaniu dostaw ciągłych, ale te kwestie tu pomijamy, gdyż nic nie wskazuje na to, aby takie dostawy występowały w przedmiotowej sprawie.

Zakup towarów handlowych generalnie musi być wpisany do podatkowej księgi przychodów i rozchodów niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży. Przy czym towary handlowe, które zostały dostarczone do firmy przed datą wystawienia faktury przez dostawcę, mogą być wpisane do podatkowej księgi na podstawie opisu lub specyfikacji - pod datą ich otrzymania. Wyjątek dotyczy sytuacji, gdy podatkową księgę przychodów i rozchodów prowadzi biuro rachunkowe.

Zasadniczo u podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu (art. 22 ust. 6b ustawy o PDOF).

Od tej ogólnej reguły przewidziano jednak pewne wyjątki, określone m.in. w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

W sytuacji przedstawionej w pytaniu należy zatem zauważyć, że w myśl § 17 ust. 1 tego rozporządzenia - zakup towarów handlowych oraz materiałów podstawowych musi być wpisany do podatkowej księgi (przez podatnika prowadzącego samodzielnie tę księgę) niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży.

Otrzymanie zaś towarów handlowych lub materiałów musi być każdorazowo potwierdzone na dowodzie zakupu datą i podpisem osoby, która je przyjęła (wymaga tego § 16 ust. 1 ww. rozporządzenia).

Zapisy dotyczące wydatków (kosztów), w myśl § 26 rozporządzenia, powinny być dokonywane w podatkowej księdze na podstawie dowodów, o których mowa w § 12-16.

Dowodem zakupu towarów zazwyczaj jest faktura wystawiona przez dostawcę.

Jednak w przypadku, gdy towar handlowy lub materiał został dostarczony do zakładu (lub dokonano nim obrotu) przed otrzymaniem faktury, to wówczas zapisu w księdze należy dokonać na podstawie:

1) sporządzonego przez podatnika szczegółowego opisu, który powinien zawierać:

  • imię, nazwisko (firmę) i adres dostawcy,
     
  • ilość i rodzaj oraz cenę jednostkową i wartość towaru handlowego lub materiału (§ 16 ust. 2 ww. rozporządzenia), bądź

2) specyfikacji dostawcy - pod warunkiem, że spełnia ona wymogi określone dla opisu (§ 16 ust. 4 ww. rozporządzenia).

Zarówno opis, jak i specyfikacja muszą być potwierdzone datą i podpisem osoby, która przyjęła towar oraz przechowywane jako dowód zakupu, a następnie połączone z nadesłaną fakturą. Ewentualna różnica w stosunku do wartości podanej w fakturze powinna być wpisana do księgi w dniu otrzymania faktury.

Towary handlowe i materiały, które zostały dostarczone do firmy przed datą wystawienia faktury (np. faktury zbiorczej), mogą zatem być wpisane do podatkowej księgi przychodów i rozchodów na podstawie opisu lub specyfikacji - pod datą ich otrzymania, potwierdzoną na opisie lub specyfikacji.

Pogląd ten znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 15 maja 2012 r., nr IBPBI/1/415-190/12/BK, a także w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 24 czerwca 2010 r., nr ILPB1/415-389/10-2/AGr.

Przykład

Firma "Auto-Świat" w dniach 2, 9, 16 i 23 września 2013 r. otrzymała od tego samego kontrahenta dostawy towarów handlowych wraz ze specyfikacjami, które spełniają wymogi określone w § 16 ust. 2 ww. rozporządzenia. Za każdym razem:

  • otrzymanie towarów zostało potwierdzone na specyfikacji datą i podpisem osoby, która je przyjęła,

  • w tym samym dniu otrzymane materiały zostały przekazane do magazynu.

Zakupione przez firmę "Auto-Świat" towary handlowe zostały zaksięgowane na podstawie poszczególnych specyfikacji dostawcy w kolumnie 10 podatkowej księgi - odpowiednio pod datą ich otrzymania, czyli 2, 9, 16 i 23 września 2013 r. (kolumna 2 księgi).

Dostawca wystawił fakturę zbiorczą w dniu 30 września 2013 r. Faktura ta potwierdziła wartości wynikające z poszczególnych specyfikacji dostawcy i została z nimi połączona.

Jeżeli jednak podatkową księgę przychodów i rozchodów prowadzi biuro rachunkowe, to trzeba pamiętać, że w sytuacji, gdy podatnik otrzymał towar oraz fakturę za ten towar w tym samym miesiącu, opis (specyfikację) dołącza się do otrzymanej faktury, a zapisów w księdze dokonuje się na podstawie otrzymanej faktury (wynika to z § 16 ust. 3 ww. rozporządzenia).

Księga podatkowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.