Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księga podatkowa  »   Jak rozliczyć zwrot towarów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Jak rozliczyć zwrot towarów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 33 (824) z dnia 20.11.2013

Obecnie nabywca w ramach reklamacji zwrócił nam towary, które sprzedaliśmy mu w 2012 r. W takiej sytuacji wystawiliśmy fakturę korygującą. Jak powinniśmy rozliczyć otrzymany zwrot towarów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?

Zgodnie z aktualną wykładnią organów podatkowych oraz orzeczeń sądów administracyjnych - bez względu na przyczynę wystawienia faktury korygującej (m.in. zwrotu towaru) - korektę przychodów i kosztów należy odnieść do okresu rozliczeniowego, w którym została wystawiona faktura pierwotna. Jeżeli zaś zwrócony towar był uprzednio ujęty przez podatnika w spisie z natury, podlegającym wpisaniu do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, to zdaniem organów podatkowych, należy również odpowiednio skorygować spis z natury.


Korekta przychodów

Przepisy ustawy o PDOF nie precyzują, w jaki sposób podatnik powinien dokonać korekty przychodów i kosztów uzyskania przychodów, w związku z wystawieniem faktury korygującej.

Jeszcze stosunkowo niedawno zdecydowana większość organów podatkowych była zdania, że w przypadku, gdy faktura pierwotna prawidłowo dokumentowała zdarzenie gospodarcze, to fakturę korygującą wystawioną z powodu późniejszych zdarzeń (m.in. w związku ze zwrotem towaru) należy rozliczyć na bieżąco, czyli z datą jej wystawienia.

Naszym zdaniem, taka wykładnia w pełni znajduje uzasadnienie w konstrukcji i systematyce przyjętej przez ustawodawcę w przepisach o podatku dochodowym.

Jednak pomimo, iż przepisy te nie uległy zmianie, to obecnie organy podatkowe prezentują pogląd, że niezależnie od przyczyn wystawienia faktury korygującej (m.in. zwrotu towaru w związku z reklamacją związaną z udzieloną gwarancją), korektę przychodów i kosztów należy odnieść do okresu rozliczeniowego, w którym została wystawiona faktura pierwotna.

W wydanych w ostatnim czasie interpretacjach indywidualnych dotyczących korekty przychodu sprzedawcy organy podatkowe twierdzą, że:

  • faktura korygująca (np. z tytułu zwrotu towarów) nie dokumentuje odrębnego, niezależnego zdarzenia gospodarczego, lecz odnosi się ściśle do stanu zaistniałego w przeszłości,
     
  • późniejsze wystawienie faktury korygującej nie powoduje zmiany daty powstania przychodu, wpływa jedynie na jego wysokość,
     
  • punktem odniesienia dla faktury korygującej jest zawsze faktura pierwotna,
     
  • w konsekwencji zwrot towarów (udzielenie rabatu, itp.) potwierdzony wystawieniem faktury korygującej, wpływa na zmniejszenie wcześniej uzyskanego przychodu ze sprzedaży - zdarzenia te powinny zatem zostać uwzględnione w wielkości przychodów poprzez ich zmniejszenie w tym okresie sprawozdawczym (miesiącu), w którym pierwotnie wykazano przychód (tak uznał m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 2 lipca 2013 r., nr IPTPB1/415-193/13-4/MAP).

Takich wyjaśnień udzieliło również Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na wystąpienia naszego Wydawnictwa (pisaliśmy o tym m.in. w Biuletynie Informacyjnym nr 19 z 1 lipca br. i nr 27 z 20 września br.).

Podobne stanowisko prezentują obecnie sądy administracyjne (m.in. NSA w wyroku z 10 października 2012 r., sygn. akt II FSK 508/11).

W świetle aktualnej wykładni organów podatkowych oraz orzeczeń sądów administracyjnych - przedsiębiorca, który w związku z otrzymanym zwrotem towarów wystawił fakturę korygującą, powinien wynikającą z tej faktury kwotę zmniejszającą przychód ująć w kolumnie 7 podatkowej księgi "Wartość sprzedanych towarów i usług" (ze znakiem minus lub na czerwono) za ten miesiąc, w którym wpisał do księgi fakturę pierwotną.


Korekta kosztów podatkowych

Oprócz korekty przychodów przedsiębiorca, który uzyskał zwrot towaru, powinien również odpowiednio skorygować koszty podatkowe za ten sam okres.

Trzeba przy tym zauważyć, że przedsiębiorca prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów - towary handlowe i materiały zalicza do kosztów podatkowych z chwilą ich zakupu, zaś roczny dochód ustala z uwzględnieniem różnic remanentowych, o których mowa w art. 24 ust. 2 ustawy o PDOF.

W rezultacie, składniki majątku objęte spisem z natury, który przedsiębiorca ma obowiązek sporządzić i wpisać do podatkowej księgi na koniec każdego roku (tj. niezużyte w danym roku podatkowym materiały, a także niesprzedane towary handlowe, wyroby gotowe, półwyroby, produkcja w toku, etc.) zostają wyłączone z kosztów uzyskania przychodów.

Jeżeli zatem po zakończeniu roku podatkowego podatnik prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów otrzyma zwrot towarów, wystawi fakturę korygującą i skoryguje przychód za poprzedni rok podatkowy, to w takiej sytuacji korekty kosztów uzyskania przychodów związanych ze zwrotem towarów podlegających ujęciu w spisie z natury, powinien dokonać poprzez korektę spisu z natury na 31 grudnia poprzedniego roku.

Zdaniem organów podatkowych, korekta ta powinna polegać na wykazaniu w spisie z natury wartości towaru, który został sprzedawcy zwrócony.

Takich wyjaśnień udzieliło m.in. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na wystąpienie naszego Wydawnictwa (Biuletyn Informacyjny nr 21 z 20 lipca br.).

Niewątpliwie jest to wykładnia celowościowa, która naszym zdaniem powinna przybrać formę interpretacji ogólnej wydanej przez Ministra Finansów na podstawie Ordynacji podatkowej. Obowiązujące przepisy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewidują bowiem wprost takiej korekty sporządzonego przez podatnika spisu z natury.

Przykład

Spółka jawna "Alfa" prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. W dniu 20 grudnia 2012 r. spółka sprzedała klientowi 5 sztuk wyrobów własnej produkcji (w cenie jednostkowej 2.000 zł netto) i tego samego dnia wystawiła fakturę VAT. Przychód ze sprzedaży w kwocie 10.000 zł (netto) został ujęty w kolumnie 7 podatkowej księgi "Wartość sprzedanych towarów i usług" z datą 20 grudnia 2012 r., pod poz. 195.

W październiku 2013 r. nabywca zwrócił 1 sztukę zakupionego towaru, który okazał się wadliwy. Spółka uznała reklamację i 10 października 2013 r. wystawiła fakturę korygującą na kwotę 2.000 zł (netto).

W świetle aktualnej wykładni organów podatkowych, w takiej sytuacji, spółka "Alfa" powinna:

1) wprowadzić fakturę korygującą do podatkowej księgi za grudzień 2012 r. pod poz. 261a (ostatnia pozycja w księdze za grudzień nosiła nr 261), wpisując m.in.:

  • w kolumnie 2 "Data zdarzenia gospodarczego" datę 10 października 2013 r. (tj. datę wystawienia faktury korygującej),
     
  • w kolumnie 7 "Wartość sprzedanych towarów i usług" kwotę 2.000 zł (ze znakiem minus lub na czerwono),
     
  • w kolumnie 16 adnotację, że korekta sprzedaży dotyczy poz. 195,

2) ponownie posumować poszczególne kolumny grudnia 2012 r.,

3) skorygować spis z natury sporządzony na 31 grudnia 2012 r., ujmując w tym spisie wartość 1 sztuki towaru zwróconego spółce w październiku 2013 r.,

4) ponownie obliczyć dochód za 2012 r. zgodnie z zasadami wskazanymi w pkt 21 Objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów (w rozpatrywanej sytuacji zmieni się kwota przychodów i kosztów uzyskania przychodów, natomiast dochód za 2012 r. nie ulegnie zmianie).

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Księga podatkowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.