Interpretacja ogólna Ministra Finansów
Ponoszone przez podatników wydatki na drobne poczęstunki (np. ciastka, paluszki, kanapki), napoje (np. kawa, herbata, woda mineralna, soki), a także posiłki (np. obiady, lunche), niezależnie od miejsca ich podawania (w siedzibie podatnika, czy też poza nią), podawane podczas prowadzenia rozmów z kontrahentami, inwestorami, wykonawcami itd. dotyczących zakresu prowadzonej przez podatników działalności gospodarczej nie podlegają wykluczeniu z kosztów uzyskania przychodów jako wydatki na reprezentację. Tak wynika z interpretacji ogólnej Ministra Finansów z 25 listopada 2013 r., nr DD6/033/127/SOH/2013/RD-120521. |
Przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. nr 74, poz. 397 ze zm.), dalej zwanej updop, oraz ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), dalej zwanej updof, nie definiują wydatków na reprezentację. Wskazują jedynie, iż nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych (por. art. 16 ust. 1 pkt 28 updop i art. 23 ust. 1 pkt 23 updof).
Kwestia tego, jakie wydatki kwalifikuje się do kosztów reprezentacji budziła dotychczas wiele wątpliwości. Minister Finansów w celu zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, na podstawie art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, wydał interpretację ogólną w zakresie możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów ponoszonych przez podatników wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów.
W interpretacji Minister Finansów przyznał, iż w związku z brakiem legalnej definicji pojęcia "reprezentacja", organy podatkowe podejmowały próby nadania właściwego sensu terminowi "reprezentacja" w odniesieniu do konkretnych sytuacji występujących w praktyce gospodarczej. Jako że wykładnia ww. przepisów dokonywana przez organy podatkowe nie zawsze zyskiwała akceptację podatników, wiele spraw dotyczących omawianej tematyki przekazywanych było do oceny sądom administracyjnym. Niestety, sądy nie wypracowały jednolitej linii orzeczniczej, a wręcz wydawały odmienne wyroki w takich samych lub zbliżonych stanach faktycznych.
Występujące rozbieżności w orzeczeniach sądów administracyjnych znalazły swoje podsumowanie w wydanym, w składzie siedmiu sędziów, wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 17 czerwca 2013 r., sygn. akt II FSK 702/11. Jak zaznaczył Minister Finansów, skład orzekający podkreślił w nim potrzebę indywidualnej oceny stanu faktycznego konkretnej sprawy dotyczącej kwalifikowania kosztów (wydatków) jako kosztów reprezentacji, jednak analiza tego orzeczenia pozwala na wysunięcie poniżej wskazanych tez o charakterze ogólnym, które powinny być pomocne przy wykładni przepisów art. 16 ust. 1 pkt 28 updop i art. 23 ust. 1 pkt 23 updof. Z wyroku tego wynika, iż:
Ewidencja księgowa wydatków na obiad dla kontrahenta w restauracji
Dokonując ewidencji księgowej zakupu usług gastronomicznych należy uwzględnić - poza przepisami ustawy o rachunkowości i ustaw o podatku dochodowym - także przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.), dalej zwanej ustawą o VAT. Z treści art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT wynika, iż podatek od towarów i usług naliczony przy zakupie usług gastronomicznych nie podlega odliczeniu. Wyjątkiem od tej reguły jest nabycie gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób. Dla celów bilansowych niepodlegający odliczeniu VAT co do zasady jest jednym z elementów ceny nabycia, która została zdefiniowana w art. 28 ust. 2 ustawy o rachunkowości.
W konsekwencji wartość usług obcych, od których jednostka nie ma prawa odliczyć VAT, odnosi się w ciężar kosztów działalności operacyjnej w wartości brutto, zapisem:
- Wn konto 40-2 "Usługi obce" lub konto 55 "Koszty zarządu", - Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu". |
Dodajmy, iż podatek naliczony w tej części, w której zgodnie z przepisami o VAT nie podlega odliczeniu, stanowi koszt uzyskania przychodu na postawie art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) updop, pod warunkiem, że podatek ten nie zwiększy wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej. Z taką sytuacją mamy do czynienia właśnie w przypadku podatku VAT naliczonego przy zakupie usług gastronomicznych.
Przykład
I. Założenia:
Spółka z o.o. podczas prowadzenia rozmów biznesowych poniosła wydatek na obiad dla kontrahenta w restauracji w kwocie: 100 zł (w tym VAT: 7,41 zł). Wydatek ten według spółki nie podlega wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów jako wydatek na reprezentację. W związku z tym odniesiono go na konto 40-2 "Usługi obce" oraz jednocześnie na konto 55 "Koszty zarządu". Spółka nie odliczyła VAT od zakupu ww. usługi.
II. Dekretacja:
Opis operacji: | Kwota | Konto | |
Wn | Ma | ||
1. Faktura za zakup usługi gastronomicznej: | |||
a) wartość brutto | 100 zł | 30 | 21 |
b) zarachowanie usługi w koszty | 100 zł | 40-2 | 30 |
c) odniesienie kosztów na konto zespołu 5 | 100 zł | 55 | 49 |
III. Księgowania:
|