Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księgi rachunkowe  »   Ważne informacje dla biur rachunkowych w 2015 r.
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Ważne informacje dla biur rachunkowych w 2015 r.

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 4 (388) z dnia 20.02.2015
1. Deregulacja usług świadczonych przez biura rachunkowe

Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych

Przypominamy, iż ustawa z dnia 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych (Dz. U. poz. 768), zwana dalej ustawą deregulacyjną, wprowadziła – z dniem 10 sierpnia 2014 r. – zmiany m.in. w ustawie o rachunkowości, które ułatwiły dostęp do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych jednostkom świadczącym usługi w tym zakresie. Na mocy art. 76a ust. 3 ustawy o rachunkowości, działalność polegającą na usługowym prowadzeniu ksiąg rachunkowych mogą obecnie wykonywać przedsiębiorcy, pod warunkiem, że czynności z tego zakresu będą wykonywane przez osoby, które:

1) mają pełną zdolność do czynności prawnych;

2) nie były skazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, za przestępstwo skarbowe oraz za przestępstwa określone w rozdziale 9.

Są to jedyne warunki stawiane osobom usługowo prowadzącym księgi rachunkowe. Nie muszą się one legitymować szczególnymi uprawnieniami ani posiadać określonego wykształcenia, czy praktyki w księgowości. Zniesiono obowiązek posiadania certyfikatu księgowego, wydawanego przez Ministra Finansów, przy wykonywaniu działalności polegającej na usługowym prowadzeniu ksiąg rachunkowych. Przy czym osoby posiadające certyfikaty księgowe czy też świadectwa kwalifikacyjne, wydane na podstawie obowiązujących w latach ubiegłych przepisów, mogą się nimi nadal posługiwać w celu potwierdzania kwalifikacji zawodowych.

Co istotne przedsiębiorcy usługowo prowadzący księgi rachunkowe są nadal obowiązani do zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z prowadzeniem tej działalności (por. art. 76h ust. 1 ustawy o rachunkowości).

Czynności doradztwa podatkowego

Z dniem 10 sierpnia 2014 r. – w wyniku wejścia w życie przepisów ustawy deregulacyjnej – zmieniły się również przepisy ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 2011 r. nr 41, poz. 213 ze zm.). Nowelizacja wprowadza zmiany w treści art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o doradztwie podatkowym, rozszerzając katalog czynności doradztwa podatkowego. Obecnie czynności doradztwa podatkowego obejmują:

1) udzielanie podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami,

2) prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie,

3) sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie,

4) reprezentowanie podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach wymienionych w pkt 1.

Całkowitą deregulacją objęto wykonywanie czynności wymienionych w art. 2 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o doradztwie podatkowym, tj. m.in. prowadzenie w imieniu i na rzecz podatników ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz sporządzanie zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie pomocy w tym zakresie. Obecnie czynności te może wykonywać każda zainteresowana osoba (np. biura rachunkowe, a także inne podmioty, które nie mają szczególnych uprawnień). Zwracamy jednak uwagę, iż zawodowe wykonywanie czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy o doradztwie podatkowym, tj. m.in. udzielanie podatnikom porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych oraz reprezentowanie ich w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w sądzie, zastrzeżone jest wyłącznie dla podmiotów uprawnionych, w rozumieniu ustawy, tj. osób fizycznych wpisanych na listę doradców podatkowych, adwokatów i radców prawnych. Ponadto do zawodowego wykonywania czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o doradztwie podatkowym, są uprawnieni biegli rewidenci.

2. Ubezpieczenie OC biur rachunkowych

19 stycznia 2015 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 6 listopada 2014 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (Dz. U. poz. 1616). Przepisy tego rozporządzenia mają zastosowanie do umów ubezpieczenia zawartych od tego dnia.

Ubezpieczeniem OC jest objęta odpowiedzialność cywilna przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych za szkody wyrządzone w następstwie działania lub zaniechania ubezpieczonego, w okresie ubezpieczenia, w związku z prowadzoną działalnością. Przy czym obowiązek ubezpieczenia powstaje nie później, niż w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia wykonywania działalności.

Wysokość minimalnej sumy gwarancyjnej ubezpieczenia OC, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych 10.000 euro. Kwota ta jest ustalana przy zastosowaniu kursu średniego euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy w roku, w którym umowa ubezpieczenia OC została zawarta. Kurs średni euro ogłoszony przez NBP po raz pierwszy w 2015 r., według tabeli nr 001/A/2015 z 2 stycznia 2015 wyniósł: 4,3078 zł/euro. Oznacza to, że w 2015 r. wysokość minimalnej sumy gwarancyjnej ubezpieczenia OC, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki objęte są umową ubezpieczenia, wynosi: 10.000 euro × 4,3078 zł/euro = 43.078 zł.

Należy podkreślić, że kto wbrew przepisom ustawy o rachunkowości prowadzi działalność usługową w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych bez spełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC – podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności. Powyższe wynika z treści art. 79 pkt 7 ustawy o rachunkowości.

Uwaga: Naszym zdaniem, analizując treści nowych przepisów można stwierdzić, iż obowiązkowo nie muszą się ubezpieczać np. osoby świadczące usługi wyłącznie w zakresie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub sporządzania deklaracji podatkowych – jeśli nie są np. doradcami podatkowymi czy też biegłymi rewidentami. Obowiązkiem ubezpieczenia będą natomiast objęci przedsiębiorcy prowadzący usługowo księgi rachunkowe (na podstawie ww. rozporządzenia z 6 listopada 2014 r.) oraz prowadzący działalność gospodarczą doradcy podatkowi i biegli rewidenci (na podstawie odrębnych przepisów).


3. Obowiązek ewidencjonowania usług doradztwa podatkowego w kasie rejestrującej

Generalnie sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych (zwanych dalej: osobami prywatnymi) powinna być ewidencjonowana w kasie rejestrującej. Od 1 stycznia 2015 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 1544) rozszerzyło katalog czynności, które obowiązkowo muszą być ewidencjonowane w kasie rejestrującej. Wśród tych czynności wymienione są usługi doradztwa podatkowego. Pojawiły się w związku z tym wątpliwości czy biura rachunkowe świadczące czynności doradztwa podatkowego dla osób prywatnych muszą stosować w 2015 r. kasę rejestrującą?

Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie naszego Wydawnictwa potwierdziło, iż biura rachunkowe, które w 2015 r. świadczą usługi dla osób prywatnych (np. wypełniają zeznania podatkowe), nie mogą korzystać ze zwolnienia podmiotowego z ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, tj. zwolnienia ze względu na stosunkowo niewielkie obroty uzyskane ze sprzedaży dla osób prywatnych (limit ten wynosi 20.000 zł).

Obowiązek ewidencjonowania usług doradztwa podatkowego w kasie rejestrującej W piśmie, które wpłynęło do naszego Wydawnictwa 11 grudnia 2014 r., Ministerstwo Finansów wyjaśniło: "(…) z dniem 1 stycznia 2015 r. wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, które określa zakres zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących na lata 2015–2016. W rozporządzeniu tym objęto obowiązkiem ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, bez względu na poziom osiąganych obrotów, m.in. usługi doradztwa podatkowego (§ 4 pkt 2 lit. h rozporządzenia). Zamiarem projektodawcy było objęcie obowiązkiem ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących wszystkich czynności doradztwa podatkowego niezależnie od tego, przez jaki podmiot są świadczone (w szczególności czy przez doradców podatkowych, czy inne osoby).

Należy również wskazać, że z dniem 10 sierpnia 2014 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych. Zgodnie z przepisami ww. ustawy, wykonywanie niektórych czynności doradztwa podatkowego nie jest już uzależnione od posiadania określonych uprawnień czy też statusu podmiotu.

art. 2 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym wskazano katalog czynności doradztwa podatkowego. Jeśli biuro rachunkowe będzie świadczyło usługi wskazane w art. 2 ww. ustawy, to będzie miał zastosowanie przepis § 4 pkt 2 lit. h) rozporządzenia i w związku z tym nie będą miały w tym przypadku zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w § 2 i § 3 rozporządzenia."

Rozpoczęcie ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących powinno nastąpić od 1 marca 2015 r. (por. § 8 ust. 2 i § 9 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia).

Powyższy obowiązek dotyczy wyłącznie tych podmiotów, które będą w 2015 r. świadczyć usługi doradztwa podatkowego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych. Przy czym nawet jednorazowe świadczenie usług doradztwa podatkowego na rzecz ww. osób (np. sporządzenie jednego zeznania rocznego) spowoduje obowiązek stosowania kasy rejestrującej. Jeżeli jednak w 2015 r. biuro rachunkowe będzie świadczyć wyłącznie usługi dla innych przedsiębiorców, zakup i instalowanie kasy rejestrującej nie będzie konieczne. Nie będą bowiem wykonywane żadne usługi, które podlegałyby w tej kasie zaewidencjonowaniu.

Więcej przczytasz w
Na ten temat można przeczytać m.in.
Biuletynie Informacyjnym nr 36 z 2014 r. na str. 8–10
oraz w Poradniku VAT nr 1 z 2015 r. na str. 30–32

4. Brak możliwości skorzystania ze zwolnienia z VAT ze względu na obroty przy świadczeniu usług doradztwa podatkowego

Na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł (tzw. zwolnienie ze względu na obroty). Ze zwolnienia z VAT mogą korzystać także – na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy o VAT – podatnicy rozpoczynający w trakcie roku wykonywanie czynności opodatkowanych, jeżeli przewidywana przez nich wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty 150.000 zł. Zwolnień, o których mowa wyżej, nie stosuje się m.in. do podatników świadczących usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego (por. art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy o VAT).

Przepisy o VAT nie definiują co należy rozumieć przez "usługi w zakresie doradztwa". Zakres czynności zaliczanych do czynności doradztwa podatkowego określa przepis art. 2 ustawy o doradztwie podatkowym, który uległ zmianie z dniem 10 sierpnia 2014 r., na skutek wejścia w życie ustawy deregulacyjnej. Nowelizacja rozszerzyła m.in. katalog czynności doradztwa podatkowego. Pojawiły się w związku z tym wątpliwości czy osoby prowadzące biura rachunkowe, które deklarują, iż w zakresie działalności nie świadczą usług doradczych, ale w imieniu swoich klientów np. sporządzają oraz podpisują deklaracje podatkowe, są wyłączone ze zwolnienia wskazanego w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy o VAT?

Więcej przczytasz w
Na ten temat można przeczytać m.in.
Biuletynie Informacyjnym nr 2 z 2015 r. na str. 26–28
nr 4 z 2015 r. na str. 5–6

Brak możliwości skorzystania ze zwolnienia z VAT ze względu na obroty przy świadczeniu usług doradztwa podatkowego Z prośbą o wyjaśnienie tej kwestii zwróciliśmy się do Ministerstwa Finansów, które w odpowiedzi z 13 stycznia 2015 r. wyjaśniło, iż: "(…) zgodnie z art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Zakres czynności doradztwa podatkowego określa art. 2 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym.

Przy ocenie tych czynności należy mieć na uwadze również zmianę dokonaną ustawą z dnia 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych, która weszła w życie z dniem 10 sierpnia 2014 r. Zgodnie z przepisami ww. ustawy wykonywanie niektórych czynności doradztwa podatkowego nie jest już uzależnione od posiadania określonych uprawnień czy też statusu podmiotu.

W związku z powyższym w przypadku świadczenia usług wskazanych w art. 2 ustawy o doradztwie podatkowym będzie miał zastosowanie art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy o VAT (podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT).

Jednocześnie informuję, że przekazane pytanie wykracza poza ustawę o dostępie do informacji publicznej oraz ustawę Prawo prasowe i wymaga wykładni powszechnie obowiązującego prawa (…)".

Brak możliwości skorzystania ze zwolnienia z VAT ze względu na obroty przy świadczeniu usług doradztwa podatkowego Analogiczne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 2 stycznia 2015 r., nr IBPP1/443-932/14/AW, z której wynika, iż nawet jednorazowe sporządzenie zeznań podatkowych przez jednostkę, która prowadzi działalność rachunkowo-księgową uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia podmiotowego z VAT.


Księgi rachunkowe - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.