Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księga podatkowa  »   Korekta kosztów w księdze podatkowej na podstawie miesięcznych zestawień
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Korekta kosztów w księdze podatkowej na podstawie miesięcznych zestawień

Gazeta Podatkowa nr 56 (993) z dnia 15.07.2013
Dorota Przybyszewska

Korekta kosztów w związku z niezapłaceniem w odpowiednim terminie zobowiązań komplikuje życie przedsiębiorcom. Nowelizacja rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów miała wyjaśnić "techniczny" sposób jej ustalania i ujmowania w księdze podatkowej. Wprowadziła jednak dodatkowe wątpliwości interpretacyjne.


Co wynika z ustawy o pdof?

Jak stanowią art. 24d ust. 1 i 2 ustawy o pdof, w przypadku zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty wynikającej z faktury (rachunku), a jeżeli nie istniał obowiązek wystawienia faktury (rachunku) - kwoty wynikającej z umowy albo innego dokumentu, i nieuregulowania tej kwoty w terminie 30 dni od daty upływu terminu płatności, podatnik jest obowiązany do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z tych dokumentów. Z kolei jeżeli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni, zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z wymienionych dokumentów dokonuje się z upływem 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do kosztów uzyskania przychodów, o ile nie została ona uregulowana w tym terminie.

Zmniejszenia kosztów, o którym mowa w art. 24d ust. 1 lub 2 ustawy, dokonuje się w miesiącu, w którym upływa termin określony w tych przepisach (art. 24d ust. 3 ustawy o pdof). Jeżeli w miesiącu, w którym podatnik ma obowiązek dokonać zmniejszenia, podatnik nie ponosi kosztów uzyskania przychodów lub poniesione koszty są niższe od kwoty zmniejszenia, wówczas ma obowiązek zwiększyć przychody o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone koszty uzyskania przychodów (art. 24d ust. 5 ustawy). Przepis ten mówi o kosztach podatkowych danego miesiąca, a nie o kosztach narastająco od początku roku do miesiąca, w którym następuje korekta.


Znowelizowane przepisy rozporządzenia

Kwestię ewidencji w księdze podatkowej korekty wynikającej z art. 24d ustawy o pdof reguluje § 26a rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.


Znowelizowana treść rozporządzenia jest dostępna na stronie internetowej naszego Wydawnictwa www.gofin.pl, w dziale "Przepisy prawne".


Zapisy w księdze dotyczące zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów (zwiększenia przychodów), na podstawie art. 24d ustawy o pdof, mogą być dokonywane w sposób wybrany przez podatnika z dwóch możliwych przedstawionych w § 26a ust. 1 i 2 rozporządzenia, tj.:

1) w terminach określonych w przepisach art. 24d ustawy o pdof, na podstawie dowodów, o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 1a rozporządzenia, tj. dowodów zmniejszenia kosztów/zwiększenia przychodów, zawierających co najmniej:

a) datę wystawienia dokumentu oraz miesiąc, w którym dokonuje się zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów (zwiększenia przychodów),

b) wskazanie faktury (rachunku), a jeżeli nie istniał obowiązek wystawienia faktury (rachunku) - wskazanie umowy albo innego dokumentu, stanowiących podstawę do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów (zwiększenia przychodów) zgodnie z art. 24d ustawy o pdof,

c) wskazanie kwoty, o którą podatnik zmniejsza koszty uzyskania przychodów (zwiększa przychody),

d) podpis osoby sporządzającej dokument;

2) na koniec każdego miesiąca, w terminie określonym w § 30 ust. 1 rozporządzenia (w czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, lecz nie później niż do dnia 20. każdego miesiąca za miesiąc poprzedni), na podstawie danych wynikających z miesięcznych zestawień dokumentów, o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 1a rozporządzenia, zawierających:

a) numer kolejny wpisu,

b) numery i daty dokumentów, o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 1a rozporządzenia,

c) wynikającą z tych dokumentów łączną wartość zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów (zwiększenia przychodów).

W każdym więc przypadku - zarówno gdy ewidencja korekty w księdze podatkowej będzie dokonywana bieżąco, jak i gdy będzie dokonywana na koniec miesiąca - należy sporządzać pojedyncze dowody księgowe zmniejszenia kosztów lub zwiększenia przychodów. W przypadku wskazanym wcześniej w pkt 1 są one samoistnymi dowodami wpisywanymi do księgi, natomiast w sytuacji określonej w pkt 2 stanowią podstawę sporządzenia zestawienia, w oparciu o które kwotę korekty ujmuje się w księdze podatkowej zbiorczym zapisem pod datą ostatniego dnia danego miesiąca.

Jak jednak prawidłowo sporządzić te dowody?


Rozbieżność między rozporządzeniem a ustawą

Z rozporządzenia wynika, że dowody księgowe dotyczące korekty kosztów należy sporządzać w dacie, w której upłynął termin określony w art. 24d ustawy o pdof (30 dni od daty upływu terminu płatności lub odpowiednio 90 dni od dnia zaliczenia do kosztów). Skąd jednak podatnik ma wiedzieć, czy wykazać w takim dowodzie zmniejszenie kosztów czy zwiększenie przychodów, jeśli na dzień jego sporządzenia (w trakcie miesiąca) może jeszcze nie znać globalnej wartości kosztów za dany miesiąc? Ponadto w przypadku wskazanym wcześniej w pkt 1 (ewidencji korekty w księdze bieżąco, zgodnie z § 26a ust. 1 rozporządzenia) podatnik powinien w tym samym terminie dowód ten wpisać do księgi, tj. odpowiednio zaksięgować zmniejszenie kosztów lub przychód. Powoduje to, że jeśli konieczność sporządzenia dowodu wystąpi przykładowo 5 lipca 2013 r., a do tego dnia podatnik nie poniesie żadnych kosztów w tym miesiącu, będzie on musiał sporządzić dowód zwiększenia przychodów i wpisać go do kolumny 8 księgi podatkowej "Pozostałe przychody". Rozporządzenie nie przewiduje żadnych zmian odnośnie tego zapisu w przypadku poniesienia kosztów w późniejszym terminie w lipcu 2013 r.

Każdorazowo więc na dzień upływu terminu, o którym mowa w art. 24d ustawy o pdof, podatnik musiałby ustalać wartość kosztów poniesionych w danym miesiącu do tego dnia i decydować, czy ma sporządzić dowód zmniejszenia kosztów, czy zwiększenia przychodów. Takie stanowisko przedstawia Krajowa Informacja Podatkowa w udzielanych poradach telefonicznych.

Niewiele zmienia przyjęcie metody określonej wcześniej w pkt 2, tj. dokonywanie korekty kosztów w okolicznościach wskazanych w art. 24d ustawy o pdof na podstawie zbiorczego zestawienia na koniec danego miesiąca (§ 26a ust. 2 rozporządzenia). Zbiorcze zestawienie jest bowiem niczym innym jak wykazem sporządzonych już wcześniej pojedynczych dowodów zmniejszenia kosztów bądź zwiększenia przychodów, służącym do zaksięgowania kwot z nich wynikających zbiorczym zapisem po stronie kosztów lub odpowiednio przychodów. Zatem powstaje ten sam problem co wskazany wcześniej - w momencie sporządzania dowodu trzeba ustalić, czy korekta będzie dokonywana przez zmniejszenie kosztów, czy zwiększenie przychodów. Ponieważ taki dowód sporządzany ma być w terminie wskazanym w art. 24d ustawy o pdof, może to mieć miejsce w trakcie miesiąca, kiedy podatnik nie będzie miał wiedzy o łącznych kosztach za dany miesiąc. Według informacji przekazywanych przez KIP, w takim przypadku podatnik powinien ustalić wielkość kosztów poniesionych w danym miesiącu do dnia korekty i na podstawie tej wiedzy sporządzić stosowny dowód.

Taki sposób postępowania jest jednak niezgodny z art. 24d ust. 5 ustawy o pdof. W przepisie tym jasno określono, że przychody podatnik wykazuje dopiero wtedy, gdy w miesiącu nie poniósł kosztów wystarczających na dokonanie ich korekty. Zaś w sytuacji, gdy przyjmiemy literalne brzmienie regulacji rozporządzenia i wyjaśnienia udzielane przez KIP, przychód może powstać nawet w sytuacji, gdy globalne koszty miesiąca będą wyższe niż kwota korekty.

Warto zaznaczyć, że taki przychód nie będzie podlegał korekcie po zapłacie zobowiązania, które było przyczyną korekty. Uregulowanie zobowiązania po wcześniej dokonanej korekcie powoduje zwiększenie kosztów uzyskania przychodów o kwotę dokonanego uprzednio zmniejszenia - w miesiącu zapłaty. Wynika to z art. 24d ust. 4 ustawy o pdof. W przepisach nie wskazuje się możliwości korekty (zmniejszenia) przychodów, które podatnik wykazał, gdy "nie wystarczyło" kosztów danego miesiąca.

Warto nadmienić, że przychód taki będzie wchodził m.in. do limitu, o którym mowa w art. 24a ust. 4 ustawy o pdof, tj. którego osiągnięcie powoduje obowiązek zaprowadzenia ksiąg rachunkowych od następnego roku podatkowego.


Podstawą do sporządzenia miesięcznego zestawienia umożliwiającego zbiorcze zaksięgowanie korekty w danej kolumnie księgi są pojedyncze dowody zmniejszenia kosztów/zwiększenia przychodów.


Korekta ustalana i księgowana na koniec miesiąca

Moim zdaniem, najkorzystniej dla podatnika jest przyjąć miesięczny system ewidencji korekty w księdze (zgodnie z § 26a ust. 2 rozporządzenia). Jednocześnie nie powinno być dużym błędem, gdy podatnik dowody księgowe związane z korektą kosztów, zarówno pojedyncze, jak i ich miesięczne zestawienia, będzie sporządzał ostatniego dnia danego miesiąca. W takim przypadku będzie znał wielkość kosztów tego miesiąca, co umożliwi mu prawidłowe sporządzenie tych dowodów. Będzie to zarazem postępowanie zgodne z art. 24d ust. 3 i 5 ustawy o pdof (patrz przykład).

Innym rozwiązaniem może być sporządzanie dowodów zmniejszenia kosztów lub zwiększenia przychodów bieżąco, a następnie dokonanie ich korekty po ustaleniu łącznych kosztów miesiąca. Jednak może to okazać się bardzo pracochłonne, gdy wystąpi potrzeba sporządzania na nowo wielu uprzednio wystawionych już dokumentów.

Być może nie byłoby też kwestionowane, gdyby podatnik sporządzał pojedyncze dowody zmniejszenia kosztów lub zwiększenia przychodów na bazie informacji o przewidywanych kosztach w danym miesiącu. W takiej sytuacji nawet gdyby koszty miesiąca ustalone na dzień sporządzenia dowodu były niższe niż kwota korekty, podatnik mając wiedzę o kosztach, które poniesie do końca miesiąca (wynagrodzenia, składki ZUS, amortyzacja), mógłby sporządzić dowód zmniejszenia kosztów. Nie zawsze jednak szacunki (prognozy) dotyczące wielkości kosztów mogłyby się okazać trafione.

Warto zaznaczyć, że z omawianymi problemami będziemy mieli do czynienia jedynie w przypadku dużej liczby niezapłaconych faktur (rachunków) i braku odpowiedniej wielkości kosztów w konkretnym dniu miesiąca, w którym upłynie termin wskazany w art. 24d ust. 1 i 2 ustawy o pdof. W razie pojawienia się takich trudności, podatnik sam musi zdecydować o sposobie postępowania przy "technicznym" rozliczaniu kwoty korekty w księdze podatkowej, bo nie wynika on z żadnych przepisów.

Trzeba przypomnieć, że zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 24d ustawy o pdof, dokonuje się poprzez wpisanie kwoty zmniejszenia ze znakiem minus (-) lub kolorem czerwonym (§ 12 ust. 4a rozporządzenia). Z przepisów rozporządzenia nie wynika, w której kolumnie księgi wpisać zmniejszenie, jednak logicznym wydaje się ujęcie jego kwoty w tej kolumnie, w której uprzednio ujęto koszt. Wówczas po zapłacie kosztu nastąpi zapis odwrotny, tj. wpisanie kosztu do kolumny księgi, w której powinien być ujęty.

W przypadku ewidencji korekty kosztów na podstawie miesięcznych zestawień dowodów zmniejszenia kosztów, w zestawieniu tym, moim zdaniem, trzeba również podać łączną kwotę korekty dla danych kolumn księgi (np. łączną kwotę zmniejszenia kosztów dla kolumny 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu", 11 "Koszty uboczne zakupu", 13 "Pozostałe wydatki"). Zapis na podstawie takiego zestawienia musiałby być ujmowany w poszczególnych kolumnach księgi łącznymi kwotami (patrz przykład). Trzeba zastrzec, że ten sposób ewidencji nie wynika z żadnych przepisów - kwestii dokonywania zapisu na podstawie miesięcznego zestawienia, w sytuacji gdy korekty zmniejszające dotyczą kosztów ujętych w różnych kolumnach księgi, nie uregulowano w rozporządzeniu.

W rozporządzeniu nie określono także sposobu ujęcia korekty, gdy koszty danego miesiąca okażą się niższe niż jej kwota. Wydaje się jednak pewne, że w przypadku gdy wystąpi konieczność zwiększenia przychodów, to kwotę, o którą nie zostały pomniejszone koszty, należy wpisać w kolumnie 8 "Pozostałe przychody".

Przepisy rozporządzenia nie obejmują też przypadku, w którym wystąpi konieczność korekty kosztów ujętych w poprzednich miesiącach w danej kolumnie księgi, a koszty danego miesiąca ujęte w tej kolumnie byłyby niższe niż kwota korekty. Moim zdaniem z kwotą korekty należy porównywać globalne koszty danego miesiąca, czyli sumę wszystkich zapisów ujętych w kolumnach księgi przeznaczonych do ewidencji kosztów. Jeśli suma wszystkich kosztów danego miesiąca będzie większa od kwoty korekty, podatnik nie wykazuje przychodu, nawet jeśli kwota korekty, która musi być ujęta w danej kolumnie księgi, przewyższa sumę dokonanych w niej wpisów za ten miesiąc. Wystąpić wtedy mogą ujemne koszty w tej kolumnie za dany miesiąc (patrz przykład).

Przykład

Założenia

  1. Podatnik prowadzący księgę podatkową w czerwcu 2013 r. poniósł koszty w łącznej kwocie 118.000 zł, w tym:
    • zakup towarów handlowych i materiałów: 66.000 zł,
       
    • koszty uboczne zakupu: 1.000 zł,
       
    • wynagrodzenia w gotówce i w naturze: 22.000 zł,
       
    • pozostałe wydatki: 29.000 zł.
  1. W tym miesiącu wystąpiła u niego konieczność korekty, o której mowa w art. 24d ustawy o pdof, w odniesieniu do:
    • faktury za zakup towarów, ujętej w kolumnie 10 księgi za kwiecień br., na kwotę netto 11.000 zł (30 dni od terminu jej płatności minęło 6 czerwca 2013 r.),
       
    • faktury za remont, ujętej w kolumnie 13 księgi za maj br., na kwotę netto 30.000 zł (30 dni od terminu jej płatności minęło 20 czerwca 2013 r.).

Faktury te nie zostały opłacone do końca czerwca 2013 r.

  1. Od początku 2013 r. nie wystąpiły żadne inne zdarzenia, o których mowa w art. 24d ustawy o pdof.
     
  2. Podatnik stosuje metodę ewidencji korekty w księdze wskazaną w § 26 ust. 2 rozporządzenia. Po zakończeniu miesiąca sporządził dowody zmniejszenia kosztów oraz ich zestawienie:
PHU "Jaskier" Jan Nowak
ul. Jaspisowa 4, Szczecin
Szczecin, 6.06.2013 r.

Dowód zmniejszenia kosztów nr 1/2013

Dokument stanowiący podstawę do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów: faktura nr 125/13 z dnia 22.04.2013 r., ujęta w kolumnie 10 księgi za kwiecień 2013 r., pod pozycją 77.

Okres dokonania zmniejszenia kosztów: czerwiec 2013 r. (termin upłynął dnia 6 czerwca 2013 r.)

Kwota zmniejszenia: 11.000 zł

Jan Nowak

PHU "Jaskier" Jan Nowak
ul. Jaspisowa 4, Szczecin
Szczecin, 20.06.2013 r.

Dowód zmniejszenia kosztów nr 2/2013

Dokument stanowiący podstawę do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów: faktura nr 98/13 z dnia 6.05.2013 r., ujęta w kolumnie 10 księgi za maj 2013 r., pod pozycją 81

Okres dokonania zmniejszenia kosztów: czerwiec 2013 r. (termin upłynął dnia 20 czerwca 2013 r.)

Kwota zmniejszenia: 30.000 zł

Jan Nowak

PHU "Jaskier" Jan Nowak
ul. Jaspisowa 4, Szczecin
Szczecin, 30.06.2013 r.

Miesięczne zestawienie dowodów zmniejszenia
kosztów nr 1/2013

za czerwiec 2013 r.

Lp.

Nr dowodu zmniejszenia kosztów

Data dowodu

Wartość zmniejszenia

1

1/2013

6.06.2013

11.000 zł

2

2/2013

20.06.2013

30.000 zł

Łączna wartość zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów w czerwcu 2013 r.:

41.000 zł

Sposób ewidencji zmniejszenia kosztów:

  • w kolumnie 10 księgi za czerwiec 2013 r., pod pozycją 103, kwota (-) 11.000 zł,
     
  • w kolumnie 13 księgi za czerwiec 2013 r., pod pozycją 103, kwota (-) 30.000 zł.
Jan Nowak

Zapisy w księdze podatkowej

Lp.

Data
zdarzenia
gospodarczego

Nr dowodu
księgowego

Kontrahent

Opis
zdarzenia
gospodarczego

Przychód

Imię
i nazwisko (firma)

Adres

Wartość sprzedanych towarów i usług

Pozostałe przychody

Razem przychód (7+8)

gr

gr

gr

1

2

3

4

5

6

7

8

9

103

30.06.2013 r.

Miesięczne zestawienie dowodów zmniejszenia kosztów nr 1/2013

 

 

Korekta niezapłaconych kosztów

 

 

 

 

 

 

Zakup towarów handlowych
i materiałów
wg cen zakupu

Koszty
uboczne zakupu

Wydatki (koszty)

Uwagi

Wynagrodzenia
w gotówce i w naturze

Pozostałe wydatki

Razem wydatki (12+13)

 

gr

gr

gr

gr

gr

gr

10

11

12

13

14

15

16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(-) 11.000

00

 

 

 

 

(-) 30.000

00

(-) 30.000

00

 

 

 


Podsumowując koszty za czerwiec 2013 r., po dokonaniu wszystkich zapisów w tym miesiącu, podatnik otrzymał więc kwotę 77.000 zł, tj.:

  • zakup towarów handlowych i materiałów: 55.000 zł (66.000 zł - 11.000 zł),
     
  • koszty uboczne zakupu: 1.000 zł,
     
  • wynagrodzenia w gotówce i w naturze: 22.000 zł,
     
  • pozostałe wydatki: (-) 1.000 zł (29.000 zł - 30.000 zł).

Przy ustalaniu zaliczki na podatek dochodowy za czerwiec 2013 r. podatnik uwzględni koszty uzyskania przychodów narastająco od stycznia do czerwca 2013 r. (w tym koszty za czerwiec 2013 r. w kwocie 77.000 zł).

Oczekiwana nowelizacja rozporządzenia nie przyniosła więc podatnikom prowadzącym księgę podatkową wyjaśnienia problemów związanych z udokumentowaniem i ewidencją korekty kosztów. Wprowadzenie możliwości dokonywania zapisów dotyczących korekty bieżąco na podstawie dowodów zmniejszenia kosztów/ zwiększenia przychodów lub na koniec miesiąca na podstawie miesięcznego zestawienia tych dowodów powoduje wręcz dodatkowe wątpliwości i utrudnienia przy stosowaniu i tak niejasnych i niełatwych przepisów art. 24d ustawy o pdof.

"Odwrócenie" korekty nie przysparza już takich problemów

Udokumentowanie i ewidencja zwiększenia kosztów podatkowych w momencie zapłaty zobowiązań, w odniesieniu do których dokonana była uprzednio korekta, nie powinny powodować takich trudności. Nie zależą one bowiem od wielkości kosztów danego miesiąca.

Uregulowanie zobowiązania po wcześniej dokonanej korekcie (zmniejszeniu kosztów bądź zwiększeniu przychodów) powoduje zwiększenie kosztów uzyskania przychodów o kwotę dokonanej uprzednio korekty - w miesiącu zapłaty. Stanowi o tym art. 24d ust. 4 ustawy o pdof. Odwróceniem dokonanej korekty może więc być wyłącznie zapis zwiększający koszty.

Dla udokumentowania zwiększenia kosztów uzyskania przychodów sporządza się dowody określone w § 12 ust. 3 pkt 1b rozporządzenia (dowody zwiększenia kosztów). Powinny one zawierać co najmniej:

a) datę wystawienia dokumentu oraz miesiąc, w którym dokonuje się zwiększenia kosztów uzyskania przychodów,

b) wskazanie faktury (rachunku), a jeżeli nie istniał obowiązek wystawienia faktury (rachunku) - wskazanie umowy albo innego dokumentu, stanowiących podstawę do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów (zwiększenia przychodów) zgodnie z art. 24d ustawy o pdof,

c) wskazanie kwoty, o którą podatnik zwiększa koszty uzyskania przychodów,

d) wskazanie dowodu potwierdzającego uregulowanie zobowiązania, o które podatnik zwiększa koszty uzyskania przychodów,

e) podpis osoby sporządzającej dokument.

Dla każdej operacji zapłaty uprzednio skorygowanego kosztu sporządza się więc odrębny dowód. Dowody te powinny być ewidencjonowane w księdze podatkowej zgodnie z § 26a ust. 1 lub ust. 4 rozporządzenia, tj.:

1) w terminach określonych w przepisach art. 24d ustawy o pdof (tu: w terminie zapłaty - art. 24d ust. 4 ustawy o pdof) na podstawie dowodów, o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 1b rozporządzenia, lub

2) na koniec każdego miesiąca, w terminie określonym w § 30 ust. 1 rozporządzenia (w czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, lecz nie później niż do dnia 20. każdego miesiąca za miesiąc poprzedni), na podstawie danych wynikających z miesięcznych zestawień dokumentów, o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 1b rozporządzenia, zawierających:

    • numer kolejny wpisu,
       
    • numery i daty dokumentów, o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 1b rozporządzenia,
       
    • wynikającą z tych dokumentów łączną wartość zwiększenia kosztów uzyskania przychodów.

Stąd podatnik powinien sporządzać dowody zwiększenia kosztów w dacie wystąpienia tych zdarzeń. Może dokonywać zapisów w księdze na ich podstawie bieżąco, tj. w dacie dokonania zapłaty (wpisywać koszt do odpowiedniej kolumny księgi, z której uprzednio został on wyksięgowany na skutek braku zapłaty w odpowiednim terminie). Może też na podstawie pojedynczych dowodów zwiększenia kosztów sporządzać miesięczne ich zestawienia i na podstawie takich zestawień wpisywać koszty do odpowiednich kolumn łącznymi kwotami na koniec każdego miesiąca. Oba sposoby nie powinny sprawiać większych problemów.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.)

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26.08.2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. nr 152, poz. 1475 ze zm.)

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Księga podatkowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.