Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księga podatkowa  »   Kiedy można prowadzić więcej niż jedną księgę?
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Kiedy można prowadzić więcej niż jedną księgę?

Dodatek do Gazety Podatkowej nr 3 (1044) z dnia 9.01.2014

Zleciłem prowadzenie księgi podatkowej biuru rachunkowemu. Otrzymuję i wystawiam dużo faktur, dlatego chciałbym prowadzić drugą księgę podatkową w swojej siedzibie, a tylko zbiorcze dane ustalane na jej podstawie przekazywać do biura rachunkowego. Czy mogę tak postępować?

NIE. Prowadzenie więcej niż jednej księgi podatkowej jest możliwe jedynie w przypadku przedsiębiorstwa wielozakładowego. Wówczas księgi powinny znajdować się w każdym zakładzie. Kwestię tę reguluje § 9 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Przedsiębiorstwo wielozakładowe to działalność prowadzona w oparciu o kilka zespołów składników materialnych i niematerialnych, jakimi są w szczególności sklepy, zakłady, punkty usługowe, przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych. Stanowi tak § 3 pkt 10 rozporządzenia. Z pytania nie wynika, aby podatnik prowadził przedsiębiorstwo wielozakładowe. Nie może zatem prowadzić więcej niż jednej księgi podatkowej. Przesłanki do tego nie stanowi fakt zlecenia prowadzenia księgi biuru rachunkowemu. Podobnie uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 21 stycznia 2011 r., nr IBP-BI/1/415-1086/10/BK.

W sytuacji gdy księgę podatkową prowadzi biuro rachunkowe, powinna ona znajdować się w miejscu wskazanym przez podatnika stosownie do § 8 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia (§ 9 ust. 2 rozporządzenia). Z przepisu tego wynika, że jeżeli na zlecenie podatnika prowadzenie księgi zostało powierzone biuru rachunkowemu, trzeba w terminie 7 dni od dnia zawarcia umowy z biurem zawiadomić o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego, wskazując:

  • nazwę i adres biura,
     
  • miejsce (adres) prowadzenia oraz przechowywania księgi i dowodów związanych z jej prowadzeniem.

Gdy księgę podatnika prowadzi biuro rachunkowe, rozporządzenie nakłada na niego także obowiązek prowadzenia w miejscu wykonywania działalności ewidencji sprzedaży, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia. Jest to ewidencja sprzedaży nieudokumentowanej, o występowaniu której nie wspomniano w pytaniu. Ponadto w razie wykonywania działalności kantorowej lub lombardowej podatnik powinien także prowadzić ewidencje określone dla tych działalności - ale również nic nie wskazuje, aby dotyczyło to Czytelnika.

Wydaje się więc, że podatnik nie musi prowadzić żadnych dodatkowych ewidencji. Do biura rachunkowego powinien przekazywać odpowiednie dowody, w tym faktury zakupowe i sprzedażowe, w terminie umożliwiającym ich zaksięgowanie i terminowe rozliczenie z podatku dochodowego. Jeśli chciałby sporządzać zbiorcze zestawienia przychodów ze sprzedaży (na zasadach określonych w § 19 ust. 3, § 20 ust. 2 lub § 21 ust. 1 rozporządzenia) i przekazywać je biuru, może to robić. Rozporządzenie przewiduje bowiem możliwość dokonywania zbiorczych zapisów w księdze podatkowej dotyczących przychodów. Nie można natomiast dokonywać zbiorczych zapisów dotyczących kosztów uzyskania przychodów. Muszą one być ewidencjonowane pojedynczo. Dlatego bezcelowe byłoby prowadzenie zestawienia faktur zakupowych i innych dowodów zakupu i przekazywania ich biuru, gdyż nie mogłyby one stanowić podstawy zapisów w księdze podatkowej.

Księga podatkowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.